Code Europe. Największa konferencja programistyczna w Polsce, 90 prelegentów,150 warsztatów i ponad 9000 uczestników. Podczas konferencji wiedzą i doświadczeniem z uczestnikami dzielą się międzynarodowi liderzy branży, twórcy i użytkownicy pionierskich rozwiązań w dziedzinie programowania, na temat aktualnych trendów technologicznych, case study zaczerpnięte z wiodących technologii oraz know-how.
Podczas grudniowej edycji konferencji byłem prelegentem panelu „Jakie nowe zawody powstaną za sprawą sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego?”. Kluczowe tematy które omówiliśmy to:
- Nigdy tak dynamicznego rozwoju technologii w historii ludzkości nie było. Zmieniła się ekonomia na “sharing”. Social media są nie do zatrzymania. Jak to już wpływa na sposób naszej pracy?
- Druga rewolucja – XIX wiek – całkowita zmiana sposobu produkcji dzięki elektryfikacji. Potem kolejna za sprawą komputeryzacji, co prowadzi niemal do całkowitej automatyzacji produkcji. Czy stoimy w obliczu kolejnej wielkiej zmiany – za sprawą AI?
- Jakie zawody mogą w najbliższym czasie stać się całkowicie zbędne?
- Jak firmy przygotowują się na kolejną rewolucję?
- Czy realna za naszego życia jest możliwość ograniczenia pracy tylko dla technologicznych elit?
- Nanotechnologia – a może jakiś inny przełom całkowicie nas zaskoczy?
- Tester gier, programista aplikacji mobilnych, specjalista ds. chmury obliczeniowej, menadżer ds. social media, specjalista ds. analizy big data, analityk ds. bezpieczeństwa informacji – zawody, których kilka lat temu nie było. Z drugiej mnóstwo zawodów umiera. To naturalne, ale jak przystosować się do zmieniającego się szybko świata – w IT, gdzie te zmiany są najbardziej dynamiczne.
- Jaka w tej chwili specjalizacja IT wydaje się umierać?
- Czy trenerzy robotów/sztucznych inteligencji już faktycznie są? Czy są to tylko specjaliści IT, czy także filozofowie, etycy?
- Jak bardzo multidyscyplinarni muszą być specjaliści IT? Nie tylko w zakresie języków programowania czy znanych technologii.
- Czy wraz z nowymi zawodami musi być też nowy sposób edukowania?
- Czy najważniejszą umiejętnością nie stanie się pozyskiwanie umiejętności?