Potencjał sztucznej inteligencji i automatyzacja stawiają przed współczesnymi liderami nowe wyzwania

Utrwalone modele biznesowe w nowoczesnej gospodarce cyfrowej przeszły do historii, a potencjał sztucznej inteligencji i automatyzacja stawiają przed współczesnymi liderami organizacji zupełnie nowe wyzwania.

Podziel się

facebook twitter google+ linkedin email
Potencjał sztucznej inteligencji i automatyzacja stawiają przed współczesnymi liderami nowe wyzwania - Business Insider Norbert Biedrzycki Sep-23

Mój artykuł wBUSINESS INSIDER z dnia 23 września 2018 roku.

 

Gdybym twierdził, że lider firmy należącej do technologicznej awangardy może czuć się dzisiaj w swej roli wygodnie, to bym napisał nieprawdę. W epoce, w której żyjemy, jej podstawowym atrybutem jest zmienność – informacji, danych, sytuacji, modeli zarządzania, postaw klientów. Normą staje się poczucie dyskomfortu związane z niepewnością, a menedżerowie, właściciele, pracownicy, którzy cierpią na deficyt pewności, nie mogą liczyć na to, że będzie jej przybywać. Brak pewności jest po prostu wyzwaniem dla współczesnego szefa, lidera, przywódcy.

Jest kolejnym elementem biznesowej układanki – dzisiaj przez nas silniej odczuwalnym. Jakie więc działania lidera mogą dawać mu poczucie władzy nad materią, którą zarządza? Jak może on zyskiwać elementarne poczucie kontroli w epoce zmienności?

 

Rozumiem cyfrowy biznes

Jeszcze dziesięć lat temu właściciel firmy, wiedział, że udostępnienie oferty w Internecie jest ważne, zoptymalizowana witryna www jest koniecznością ze względu na klienta, który będzie dokonywać zakupów, nie wychodząc z domu. Wszystko to jednak było traktowane jako ulepszanie, wspomaganie, podążanie za duchem czasu. Ciągle istniały tradycyjne kanały sprzedaży, marketing operował sprawdzonym narzędziami „offline”, a rozpoznawanie potrzeb klienta odbywało się wedle utartych wzorów.

To już przeszłość. Narzędzia technologiczne nie są już dodatkiem. Jak to ktoś wyraził – cyfryzacja to biznes, a każdy biznes jest cyfrowy. Big Data, „chmura”, social media, aplikacje, zautomatyzowany marketing – to wszystko spadło na nas w ciągu ostatnich lat. To przy użyciu tych narzędzi przeprowadza się różnorodne transakcje i realizuje decyzje zakupowe. Granice między światem offline i online zatarły się całkowicie. Uświadomienie sobie tego stanu i jego akceptacja, są według mnie bezdyskusyjnym obowiązkiem każdego, kto ma ambicje przewodzenia organizacją. Tylko w taki sposób może budować wiarygodność – w oczach współpracowników, kontrahentów, konkurentów.

 

Uczę się od gigantów

Niewielu polskich menedżerów czy prezesów obejmowało stery firm, które miały ustalony już status przedsiębiorstw rozwiniętych technologicznie. Lokalne firmy, które rozpoczęły działalność kilkanaście lat temu, musiały przechodzić trzęsienia ziemi, po to, by móc dzisiaj konkurować z globalnymi graczami, funkcjonującymi w oparciu o nowe metody zarządzania. Firmy takie jak: Amazon, Facebook, Google, Uber, nie mają w życiorysie działań prowadzonych w oparciu o narzędzia tradycyjne.

A to właśnie one stworzyły i ciągle tworzą nowe standardy na rynku. I to właśnie do nich każdy biznes – czy tego chce, czy nie – musi się dostosować. Dlatego współczesny lider powinien mieć świadomość, że w procesie budowania strategii biznesowej olbrzymią rolę odgrywają działy technologiczne, budujące lub wspierające procesy cyfrowe w organizacji, z ich wiedzą i opiniotwórczą rolą. Lider powinien zaprosić przedstawicieli tych działów do podejmowania kluczowych decyzji, bo osoby odpowiadające za nową technologię, mają świadomość tego, jak ewoluują współczesne narzędzia, jak są wykorzystywane globalnie.

Współczesny lider wie, że eksperymentowanie z technologią, na którą wydaje się mnóstwo środków, jest niezbędne, by utrzymać konkurencyjność i rozwijać firmę.

 

Przeczytaj więcej w pełnym artykule.

 

Link do pełnego artykułu

 

Powiązane artykuły

– Blockchain może przemeblować nasze życie

– Komputer kwantowy – pogromca blochchain?

Machine Learning. Komputery nie są już niemowlętami

Blockchain, czyli ostateczny krach systemu finansowego

Blockchain – święty Graal systemu finansowgo?

Co to jest blockchain? Wszystko co trzeba o nim wiedzieć

Blockchain ma potencjał do wzruszenia podstawowych filarów naszego społeczeństwa

 

 

Skomentuj

4 comments

  1. MJarosz99

    Na przecięciu trzech obszarów – metod sztucznej inteligencji, czwartego paradygmatu nauki (nauka oparta o dane) oraz technologii obliczeniowych dokonuje się rewolucja. A medycyna jest najbardziej wdzięcznym obszarem aplikacyjnym, bo nasze zdrowie i życie są jednak najważniejsze