Business Insider: W czasach cyfrowej ekonomii wszechstronność lidera jest na wagę złota

Każda współczesna organizacja musi przejść proces zmiany, prowadzący ku pełnej digitalizacji. Niektórzy potraktują ją może zaledwie jako element dostosowania się do współczesnego rynku a inni zobaczą w niej szansę na rewolucyjną zmianę skali działania.

Podziel się

facebook twitter google+ linkedin email
W czasach cyfrowej ekonomii wszechstronność lidera jest na wagę złota - Business Insider Norbert Biedrzycki May-02

Mój artykuł w BUSINESS INSIDER z dnia 2 maja 2018 roku.

 

Jedno jest dla mnie pewne: każda współczesna organizacja musi przejść proces zmiany, prowadzący ku pełnej digitalizacji. Niektórzy potraktują ją może zaledwie jako element dostosowania się do współczesnego rynku. Inni zobaczą w niej szansę na zwiększenie zyskowności, a nawet na rewolucyjną zmianę skali działania.

Bez względu na to, która z tych perspektyw jest nam najbliższa, każda transformacja wymaga kilku podstawowych założeń, których przyjęcie będzie cenne dla realizacji śmiałych planów. Może nie wszystkie okażą się gwarancją sukcesu, ale wiele z nich spowoduje, że przemianę potraktujemy raczej jako racjonalny proces, a nie jako bitwę, z której najbardziej poobijany wychodzi lider.

Przedstawię kilka wskazówek, które w moim odczuciu, mają szansę złagodzić gwałtowność transformacji. Przedstawię poniżej rolę głównego architekta zmiany (CEO), kompetencje szefa działu IT czy Digital, rolę relacji międzyludzkich i czynniki dodatkowe, które mają duże znaczenie w procesie digitalizacji.

Autorski podpis CEO

Skuteczność transformacji zaczyna się od postawy lidera. Ona/on wyznacza jej kierunki, odpowiada za jej cele, nadaje jej ton. By zmiana się udała, lider powinien firmować ją własnym nazwiskiem, podpisać się pod każdym jej elementem. Musi być traktowana przez niego/ją jako autorski program i ma strategiczną wizję roli, jaką ma odegrać cyfrowa technologia we wszystkich procesach w firmie – od helpdesku, po obsługę klienta i sprzedaż. Formułując propozycję zmiany, robi wszystko, by w klarowny sposób połączyć świat wartości i celów – atrakcyjnych z jego punktu widzenia, jego współpracowników, zarządu i udziałowców – z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.

Technologia i wartości powinny stanowić jedność, a uczestnicy zmiany (pracownicy i współpracownicy) muszą odczuwać, że cyfryzacja nie jest tylko chwilowym kaprysem. Jest środkiem do zwiększenia siły marki, pozycji rynkowej, przychodów. Jest konsekwencją zmian, jakie zachodzą we współczesnym świecie.

O tym, jak ciekawe może być posłużenie się narzędziami marketingu w tej sytuacji, możemy przeczytać w artykule “The seven decisions that matter in a digital transformation: A CEO’s guide to reinvention” firmowanym przez McKinsey.

Autorzy podają przykłady liderów, którzy wdrażając zmiany we własnych organizacjach, „opakowują” je tak, jakby robił to właśnie szef marketingu. Traktują biznesowe transformacje jako proces zbliżony do kreowania marki. W ten sposób pozyskują zwolenników i komunikują swoje idee innym.

Ludzie nowych technologii

Integralną częścią działania skutecznego lidera jest dobór ludzi, którzy będą przewodzić zespołom. To oni muszą zrozumieć jego generalną wizję, a zarazem mają umieć przekładać jej elementy na dostępne narzędzia, którymi operują w codziennej pracy. Oni też będą odpowiedzialni za dalsze przekazywanie „opowieści” lidera w obrębie organizacji, za szerzenie nowej kultury i realizację nowych wartości. Wśród osób, z którymi lider organizacji będzie współpracował w procesie zmiany, szczególną rolę pełni szef działu IT.

To on może zmaterializować wizje CEO, spowodować, że nowe wartości staną się po prostu biznesową „maszyną”. W dużej mierze jest współtwórcą cyfrowej rewolucji, bo odpowiada za zmiany kompleksowe – zarówno budowanie systemów informatycznych wewnątrz firmy, tworzenie interfejsów, z którymi kontaktuje się klient, jak i tworzenie mechanizmów, które w dużym stopniu kształtują postawę pracowników.

Bo to przecież managerowie innych działów będą obserwować, czy nowe narzędzia, którymi się posługują, rzeczywiście ewoluują i czy ta ewolucja przynosi komfort, czy dramat.

Przeczytaj więcej w pełnym artykule.

 

Link do pełnego artykułu

 

Powiązane artykuły:

– Maszyna cię nie przytuli, ale … wysłucha i coś doradzi

Jak nie zginąć w erze digitalizacji, jak skutecznie transformować firmy?

Upadek hierarchii, czyli kto właściwie rządzi w Twojej firmie

W twojej firmie działa tajny układ. Znajdź go!

Twoi klienci przybywają z przyszłości, a ty gdzie jesteś? 

 

 

Skomentuj