Mity dotyczące Sztucznej Inteligencji

Ten tekst dotyczy mitów, które krążą na temat Sztucznej Inteligencji - w mediach, w sieci i w myślach nas wszystkich. Budząc, śmiem twierdzić, że mocno nieuzasadniony, lęk.

Podziel się

facebook twitter google+ linkedin email
Mity AI Norbert Biedrzycki blog

Mój artykuł wBrandsIT z dnia 4 września 2018 roku.

 

MIT 1. Będziemy pod ciągłą obserwacją.

Tak, to prawda – BIG DATA umożliwią szybsze pozyskiwanie, przechowywanie i przetwarzanie danych na każdy temat. Szybka informacja jest przyszłością, na rynku przetrwają więc firmy, które będą w stanie ją pozyskać szybciej, niż konkurenci. Możliwe, że komputery o parametrach maszyny IBM WATSON staną kiedyś w każdym urzędzie i odpowiedzą nam na KAŻDE pytanie. Może nawet niezbyt pożądane z naszego punktu widzenia.

Czy to jednak oznacza, że zmieni się prawo dotyczące poufności informacji? Czy liczba sytuacji, w których możemy zachować anonimowość, gwałtownie zmaleje? Czy zostanie wprowadzony nakaz korzystania z mediów społecznościowych, a my nie będziemy mogli wyłączyć smartfona? Czy będziemy ZMUSZENI do tego, by naszpikować nasze domy elektroniką? Przecież te pytania wcale nie narzucają kategorycznej odpowiedzi: tak, technologia ZAUTOMATYZUJE większość sytuacji społecznych i wpłynie na wszystkie nasze decyzje.

Oczywiście, wraz z rozwojem cyfrowej kultury, jesteśmy narażeni i podlegamy pewnym mechanizmm digitalizacji naszego życia. Dlatego powinniśmy bardziej świadomie podchodzić do niektórych naszych zachowań. Gdy wprowadzono do powszechnego użytku samochody, musieliśmy zgodzić się przecież na to, że przy przechodzeniu przez ulicę należy zachować szczególną ostrożność.

 

MIT 2. Roboty odbiorą nam pracę.

Niektóre prace aż się proszą, by je zrobotyzować. Czy przygotowywanie setek tysięcy paczek w magazynie firmy przesyłkowej ma sens dla pracownika? Czy firma, oszczędzając na nim, nie może stworzyć innych miejsc pracy, szkoląc wykwalifikowaną kadrę zdolną do internetowej obsługi klienta? Pieniądze zaoszczędzone na wdrożeniu do pracy robotów i dronów mogą rozruszać niejedną gałąź przemysłu lub być redystrybuowane w obszary społeczne, które cierpią na ich brak.

Roboty nie będą w stanie budować relacji w firmach, miękko motywować pracowników, wymyślać konceptów kreatywnych ani – jeszcze długo – wyciągać konstruktywnych wniosków. Nie będą w stanie też zachęcić menedżerów do jakiejś pomysłowej idei. Spośród wielu obszarów przemysłu, tak naprawdę tylko kilka będzie mogło skorzystać z szansy, jaką daje robotyzacja.

Zapraszam do lektury pełnego artykułu – link

 

Powiązane artykuły:

– Maszyno, kiedy staniesz się dla mnie bliska? 

– Maszyna cię nie przytuli, ale … wysłucha i coś doradzi

– Czy maszyny odróżniają dobro od zła?

– Co pomyśli maszyna, gdy spojrzy nam głęboko w oczy?

– Koniec życia jakie znamy, czyli witajcie w zdygitalizowanym świecie

 

Skomentuj

3 comments