Trwałe połączenie technologii z człowieczeństwem – czyli co w 2017 (część 3 z 4)

Nauczyliśmy się z naszymi komputerami i smartfonami rozmawiać, oczekując jednocześnie, że będą nas zaskakiwać, bawić, radzić nam i wzmacniać poczucie bezpieczeństwa. Technologia stała się częścią naszego życia emocjonalnego.

Podziel się

facebook twitter google+ linkedin email
AI 2017 human robot marriage relation

 

Minęły czasy, w których komputer, czy telefon były narzędziami traktowanymi przez nas przedmiotowo. Dzisiaj smartfon i laptop to nasi życiowi partnerzy. Nauczyliśmy się z nimi rozmawiać, oczekując jednocześnie, że będą nas zaskakiwać, bawić, radzić nam i wzmacniać poczucie bezpieczeństwa. Technologia stała się częścią naszego życia emocjonalnego.

Mesh, jako powszechny trend, oznacza globalny proces łączenia ludzi z narzędziami i usługami, których rolą jest wspomaganie różnorakich procesów na styku maszyna-człowiek. Może to być proces myślenia, usługi, wspomaganie percepcji czy bodźców, dostęp do technologii. Gdy takie połączenie się rozwija, naturalnie ewoluuje nasze doświadczenie, jako użytkownika. A to z kolei wymusza dalszą ewolucję i powstawanie coraz bardziej wyrafinowanych technologii wspomagania: systemów konwersacyjnych i rozbudowanych platform technologicznych.

 

Rozbudowane platformy technologiczne

Rozbudowane platformy technologiczne stają się bazą każdej firmy, która ma ambicje trafić do cyfrowego ekosystemu. Nowoczesne organizacje biznesowe przypominają mozaikę rozmaitych cyfrowych platform, które ze sobą współpracują, na przykład systemy doświadczeń klienta (User Experience), systemy analiz, czy Internet Rzeczy (Internet of Things). Szczególnie interesujące stają się inicjatywy dotyczące Internetu Rzeczy, Sztucznej Inteligencji i Systemów Konwersacyjnych. Firmy podejmują dzisiaj kluczowe decyzje dotyczące tego, jakie technologie implementować najpierw, by uczynić swój biznes bardziej zyskownym, konkurencyjnym i efektywnym. W najbliższym czasie możemy spodziewać się spektakularnego przyrostu liczby tego typu rozwiązań.

Omnichannel jako przykład wielokanałowości platform technologicznych.

 

Systemy Konwersacyjne

Żyjemy w czasach, w których to komputer uczy się rozumieć człowieka, a nie odwrotnie. Wreszcie! Koncerny technologiczne chcą wspierać ten proces, stąd ich zainteresowanie rozwiązaniami, które mają ułatwić komunikację człowiek-maszyna-system informatyczny. Przykładem są Systemy Konwersacyjne, które dają ludziom i maszynom możliwość wzajemnego porozumiewania się poprzez dotyk, wzrok i głos. Najprostsze, już dostępne rozwiązania, to asystenci, na których odpowiedź można liczyć, gdy zadamy ustnie pytanie np. o datę czy temperaturę. Aplikacje tego typu szybko ewoluują i powinny stać się popularnym narzędziem w rękach ludzi biznesu i nauki. Wyobraźmy sobie, że prosimy głośno smartfon o odszukanie e-maili związanych z konkretnym zagadnieniem. Rezultat: uporządkowanie postów zgodnie z interesującym nas tematem. I bardziej złożony przykład: na podstawie ustnych zeznań świadków aplikacja zaczyna budować profil psychologiczny mordercy, który można w kilka sekund wydrukować.

 

System konwersacyjny na przykładzie iPhone 4 Siri.

 

Zmierzch interfejsów?

Ewolucja, jaką przeszły narzędzia cyfrowe jest znaczna. Ciekawe jest, to, że jeszcze dziesięć lat temu, przed eksplozją mediów społecznościowych i smartfonów, granica między narzędziem, a człowiekiem była wyraźna i statyczna. Dzisiaj komputer aktywnie reaguje na nas, wyraża nas, słucha nas, jest blisko nas. Wielce prawdopodobne jest to, że dzięki postępom biotechnologii i medycyny syntetycznej, granica między istotą ludzką, a urządzeniem cyfrowym będzie jeszcze bardziej maleć. Bo w ciągu dwóch, trzech lat wszyscy będziemy zakładać gogle umożliwiające intensywne przeżywanie wirtualnej rzeczywistości. Co dalej? Być może dożyjemy momentu, kiedy zintegrowany z naszym ciałem procesor będzie odbierał bezpośrednio wszystkie sygnały emitowane przez nasz mózg i nasze ciało. Dzisiaj już nie sądzę, że to jedynie fantastyka.

 

Inne artykuły w ramach cyklu o Sztucznej Inteligencji:

Sztuczna Inteligencja jako fundament dla kluczowych technologii

Sztuczna Inteligencja dostępna i pomocna dla każdego z nas

Trwałe połączenie technologii z człowieczeństwem

Technologia napiera na biznes

 

Inne powiązane artykuły:

Upadek hierarchii, czyli kto właściwie rządzi w Twojej firmie

W twojej firmie działa tajny układ. Znajdź go!

Koniec życia jakie znamy, czyli witajcie w zdygitalizowanym świecie

Twoi klienci przybywają z przyszłości, a ty gdzie jesteś?

Praca przyszłości, czyli zaczniemy pracować od nowa

Bańka internetowa 2.0

 

 

Skomentuj

7 comments

  1. Adam T

    Mocno wierzę w systemy konwersacyjne. Siri 3.0. Inteligentną i pomocną. Może będzie mozna się w niej zakochać. Widzieliście fiilm HER? Polecam 🙂

  2. Jacek B2

    Systemy eksperckie i uczące się programy komputerowe stają się coraz istotniejszą częścią naszego życia. „Pracują” już teraz giełdzie, w bankach, róznych branżach, dobierają leczenie czy diagnozy. Za chwilę kierują samochodami. Ale pewnych warunkach systemy AI mogą opracować nową agresywną strategię. Np system AI steruje sygnalizatorem świetlnym na skrzyżowaniu i chce spowolnić ruch, a drugi system AI kieruje samochodem, który chce cię jak najszybciej dowieźć na miejsce. Może dojśc między nimi do konfliktu. Który zwycięży w swojej decyzji? Jak i czy ucieprią ludzie w samochodach?

  3. Andrzej K

    I tu przydało by się pogłąbienie tematu rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. To jest przyszłość połączenia ludzi z maszynami. Ciekawe jak daleko zajedziemy? Na ile ludzie będą połączeni nierozerwalnie z komputerami, kamerami, czujnikami. Czy jesteśmy na początku powstawania cyborgów?

  4. CabbH

    Bardzo ciekawy punkt widzenia. W szczególności połaczenie komputer – człowiek. Ale z drugiej strony jesli już teraz wydajemy komendy głosem (Siri) to co może być za kilka lat?